Constructive alignment – in één zin: weet wat je studenten moeten leren en stem de toetsing en het onderwijs daarop af- is een belangrijk principe voor het ontwerpen van onderwijs [Bron].
“Teveel aandacht voor Constructive Alignment bestaat niet”, schrijft Hester Glasbeek 30 oktober op haar blog. Ze heeft gelijk. Op mijn blog heb ik daar nog geen aandacht aan besteed. Daar verzamel ik op mijn buitenboordbrein 😉 een aantal bijdragen waar ik uit kan putten.
Constructive alignment is een ontwerpprincipe en geen ‘didactische aanpak’ en bestaat uit twee open deuren, zoals Hester dat beschrijft:
- leren is een ‘constructive’ proces, oftewel je moet het zelf doen
- alignment, oftewel zorg voor samenhang in je onderwijsontwerp
Samenhang
Het principe van constructive alignment werd geïntroduceerd door Biggs & Tang (201) en gaat uit van de samenhang tussen leeruitkomsten/leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing. De kernvraag hierbij is: welk studiegedrag willen we uitlokken om te stimuleren dat studenten het eindniveau bereiken?
Complex
Zoals in de video van Universiteit Groningen te zien valt is het formuleren van leeruitkomsten en leerdoelen complex. Daarom zijn bij DC4E, het procesmodel voor het (her)ontwerpen van blended onderwijs, deze hulpmiddelen ontwikkeld.
Constructive alignment is inderdaad een lastig ontwerpconcept, daarom legt Barend Last het nog eens eenvoudig uit [Bron].
Meer lezen over constructive alignment
- Biggs, J. B., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd ed.). New York: McGraw-Hill Education (UK).
- Van der Schoot, M., & Sluijsmans, D. (2021). Het dichtgetimmerde curriculum:
Over de doorgeschoten verschuiving van inhoud naar vorm in het hoger onderwijs http://edukitchen.nl/wp-content/uploads/2021/07/Het_dichtgetimmerde_curriculum.pdf - Glasbeek, H (2021). Teveel aandacht voor Constructive Alignment bestaat niet. https://blog.reflectacademy.nl/teveel-aandacht-voor-constructive-alignment-bestaat-niet/