Vorige week was een Expertmeeting Ontwerpmethodieken voor Blended Learning van de SURF Special Interest Group Blended Learning. Ik was hiervoor uitgenodigd om DC4E toe te lichten.
Naast DC4E werden ook andere ontwerpmethodieken toegelicht:
- Carpe Diem (Gilly Salmon)
- Playbook (2BLearning)
- 4C/ID (Jeroen van Merriënboer)
- Blended Learning Wave (Sonja Wagenaar)
- Design Thinking
Na een voorstelrondje en een korte toelichting op de sessie gingen we per ontwerpmethodiek naar een breakoutroom waarin we in een Mural onze methodiek konden beschrijven. In die tijd kregen we even bezoek van de initiatiefnemers.
De Mural was voor mij aanleiding mijn overzichtspagina over DC4E weer eens bij te werken 🙂
Na een uur kwamen we weer samen. We kwamen tot de conclusie dat onze modellen op sommige punten overlappen maar ook voor verschillende doelen ontworpen zijn. De initiatiefnemers gaan aan de slag met onze input en de Mural om daar een handreiking uit te distilleren. Het was een inspirerende middag.
Het blijkt steeds weer dat denk- en praattijd belangrijk is zodat docenten een gezamenlijk begrippenkader hebben bij het ontwerpen van blended onderwijs. Onderwijs ontwerpen is een complex proces. En context blijft king!
Toevallig werden Marcel en ik een dag later via LinkedIn benaderd door studenten van deeltijdopleiding Learning and Development in Organisations van de HAN. Zij hadden DC4E gevonden tijdens een zoektocht op internet en hadden wat vragen. Of we tijd hadden. Tussen onze vakantie- en werkactiviteiten lukte dat. Zo hadden we vrijdag op het eind van de dag nog een leuke sessie over DC4E.
Zo leuk! Die hernieuwde belangstelling voor DC4E na de recente publicatie 🙂
Mooi dat het werk de aandacht krijgt die het verdient. Jammer dat we binnen Zuyd daar nog weinig mee doen………..
LikeLike