Vier jaar geleden presenteerde het Zuyd lectoraat Technologie-Ondersteund Leren (TOL) de eerste versie van de Design Cycle for Education (DC4E); een procesmodel voor het (her)ontwerpen van blended onderwijs voor Zuyd Professional (november 2017). Nu is een peer reviewed paper gepubliceerd @DELFI 2021 (september 2021).
The Design Cycle for Education (DC4E): A practical model for the design of blended and online education
Maren Scheffel, Marcel Schmitz, Judith van Hooijdonk, Evelien van Limbeek, Chris Kockelkoren, Didi Joppe en Hendrik Drachsler
[paper] + [presentatie] @DELFI2021
Super trots ben ik op Maren en Marcel die veel tijd en energie hebben gestoken in het realiseren van deze mooie publicatie en het presenteren van DC4E tijdens het DELFI-congres. Veel dank!
Korte toelichting DC4E
DC4E bestaat uit acht stappen en is ontwikkeld om het (her)ontwerpen van traditioneel contactonderwijs naar ‘blended learning’ te ondersteunen en is verrijkt met hulpmiddelen. DC4E heeft een cyclische en iteratief karakter. Elke stap in de cyclus wordt minimaal eenmaal gezet, maar voortschrijdend inzicht kan er voor zorgen dat men teruggaat naar een eerdere stap in de cyclus. Het doorlopen van een stap kan meer (bijvoorbeeld bij een initieel ontwerp) of minder tijd (bijvoorbeeld bij doorontwikkeling of herontwerp) in beslag nemen. Centraal in het model staat het begrip reflectie. Dit verwijst ernaar dat de ontwerpcyclus niet alleen een cyclisch ontwerpproces als uitgangspunt neemt, maar bij elk van de acht stappen de ontwerpende docent dwingt kritisch naar de opbrengst van die stap te kijken, hierop te reflecteren en de ontwerpkeuzes die gemaakt worden goed te documenteren. In die zin bevordert de ontwerpcyclus vooral een onderzoekende houding bij docenten, die kan leiden tot een continue verbetering van de module.
Zie de website onderwijsontwikkeling.zuyd.nl voor toelichting op de acht stappen van DC4E. Het bijbehorend ondersteuningsmateriaal (hier en hier) is Nederlandstalig. Er is ook een pagina met Engelstalige informatie.
Mijn ervaringen met DC4E
Zoals in de inleiding van de paper staat geschreven, is de behoefte aan beter ontworpen online en blended onderwijs de laatste tijd duidelijk geworden. Met de ontwerpcyclus DC4E hadden we dat in 2017 al onderkend. Docenten hebben geen behoefte aan theoretische modellen maar vooral aan praktische stappen met handreikingen. Maar zelfs dan blijft het ontwerpen van blended onderwijs een complex tijdrovend proces. Iets dat niet vaak beschikbaar is in het onderwijs. Zeker niet in coronatijd toen alles snel omgezet moest worden naar onderwijs online en op afstand.
Vlak voor de lockdown was ik betrokken bij het ontwerpen van blended onderwijs. Samen met de betrokken DLO-coaches die de kartrekkers waren van dit traject zijn we aan de slag gegaan. Daarbij waren de stappen van ons ontwerpcyclus DC4E leidend. Bij het werken met deze 8 stappen bleek dat bij het ontwerpen van blended onderwijs met een docententeam vooral de focus ligt op de stappen 5 en 6. Het is belangrijk dat de stappen 1 en 4 gezet worden, maar veelal worden deze kaders gesteld door curriculumcommissie. Het is echter heel belangrijk dat de ontwerpers van een module/blok dezelfde voorkennis hebben. Daarom heb ik dit traject een ontwerpdocument samengesteld zodat de modulecoördinatoren een praatpapier hadden. In dit document worden de stappen van DC4E gezet waarbij visie, het kiezen van een blend, het formuleren van leerdoelen belangrijke elementen zijn. Ook randvoorwaarden als ontwerptijd, docentrollen- en vaardigheden, leeromgeving worden benoemd.
Het blijkt steeds weer dat denk- en praattijd belangrijk is zodat docenten een gezamenlijk begrippenkader hebben bij het ontwerpen van blended onderwijs. Ook speeltijd is waardevol 🙂 . Wil je spelend learning activities ontwerpen en daarbij gebruikmakend van learning analystics, neem dan contact op met Marcel Schmitz voor een sessie met zijn Bordspel FOLA2.
Docenten(teams) van Zuyd kunnen ook het online Leertraject Module Ontwerpen volgen dat gebaseerd is op DC4E.