Over mij

“Wanneer je samen met anderen iets betekenisvol doet, kun je wonderen verrichten”Michael Fullan

Mijn naam is Judith van Hooijdonk. Begin jaren 60 ben ik als oudste van een gezin van vier geboren in het Brabantse Halsteren (nu gemeente Bergen op Zoom). Ik heb daar een fijne, onbezorgde jeugd gehad. Na de lagere school ging ik, zoals dat gebruikelijk was voor een kind uit een arbeidersgezin, naar de plaatselijke MAVO. Mijn moeder die zelf niet mocht doorleren en na haar trouwen moest stoppen met werken heeft mij altijd gestimuleerd om verder te leren. Ik ben doorgestroomd naar de HAVO. Een studiekeuze vond ik lastig, ik vond zoveel leuk, vooral lezen. Elke zondag ging ik naar de parochiebibliotheek (de openbare bibliotheek kwam pas later in het dorp) om boeken voor mijn moeder en mij uit te zoeken. Dat was voornamelijk de reden dat ik voor de Bibliotheekacademie heb gekozen. Na een leuke studententijd in Tilburg was het begin jaren tachtig met een hoge werkloosheid lastig om aan een baan te komen. Na een jaar vrijwilligerswerk voor de Vredesbeweging en de Wereldwinkel kreeg ik mijn eerste baan in de nieuwe Gemeentebibliotheek Rotterdam. Op de afdeling RADIC (Rotterdams Actueel Documentatie- en InformatieCentrum) documenteerde ik kranten en opiniebladen.

Na 2 jaar ben ik mijn liefde achterna gereisd en in Maastricht gaan wonen waar ik nog steeds samen met hem woon. Samen hebben we in de jaren 90 drie kinderen gekregen die nu ieder hun eigen leven leiden.

In 1985 ben ik begonnen als bibliothecaris bij de Academie voor Fysiotherapie in Heerlen en de Revalidatie Academie (opleidingen ergotherapie en logopedie) in Hoensbroek. Alle fusiegolven overleefd, werd ik in 1998 hoofd van de bibliotheek van Zuyd Hogeschool in Heerlen. Na 2 jaar ben ik overgestapt na een vergelijkbare functie op de Hoge Hotelschool in Maastricht. In de 25 jaar dat ik als bibliothecaris heb gewerkt, is de informatiewereld erg veranderd: de automatisering van de catalogus en de uitleen; de opkomst van zoekmachines en social media. Er ontstond twijfel aan het bestaansrecht van de (hogeschool)bibliotheek.
Lees meer hierover in mijn artikel in IM-alumnimagazine (2011).

Ik was altijd wel op zoek naar de nieuwe dingen in het informatielandschap. Toen onze hulp werd gevraagd bij de digitale leeromgeving was ik de eerste die zich aanmeldde. Zo ben ik in de wereld van leertechnologie terecht gekomen. Sinds 2009 werk ik als ICTO-adviseur en stimuleer, initieer en adviseer ik innovatief gebruik van leertechnologie. Ik heb hierbij een speciale aandacht voor ICT-docentprofessionalisering. Docenten zijn immers de ‘key‘ als het gaat om verander- en implementatietrajecten blended learning. Om me verder te verdiepen heb ik tussen 2013-2015 de master Leren en Innoveren bij Fontys gevolgd. Hier heb ik ervaren wat onderzoeken is en ontdekt dat ik vooral affiniteit heb met waarderend onderzoeken (appreciative inquiry) dat gericht is op het nastreven van een gezamenlijk toekomstbeeld in plaats van het oplossen van problemen.

Zie mijn beeldverslag die ik gemaakt heb ter afronding van de MLI

KENNISDELER | VERBINDER |EDUBLOGGER | SOCIAL LEARNING | OPEN ONDERWIJS

Op mijn blogs bespreek ik regelmatig mijn belevenissen uit de wereld van leren en innoveren. Ik reflecteer op wat ik doe, ik stel kritische vragen richting het onderwijs en ik deel tips rondom het gebruik van leertechnologieën, met name social media tools. Ik schrijf vanuit de kernwaarden waar het volgens mij in het leven en dus ook bij het leren en werken om draait: vertrouwen, plezier, verbinden, samen, open, delen en doen.

Lees meer over mijn kernwaarden en mijn manier van werken.