DC4E, onderwijsontwerpcyclus van Zuyd

Het inmiddels opgeheven lectoraat Technologie-Ondersteund Leren van Zuyd heeft in november 2017 de Design Cycle for Education (DC4E), een procesmodel voor het (her)ontwerpen van blended onderwijs voor Zuyd Professional gepresenteerd. De ontwerpcyclus is vooral ontwikkeld om het (her)ontwerpen van tradioneel contactonderwijs naar blended learning te ondersteunen.

Van november 2016 t/m februari 2018 was ik lid van het lectoraat Technologie-Ondersteund Leren van Zuyd. Tijdens deze periode heb ik meegewerkt aan deze ontwerpcyclus. Ik heb er voor gezorgd dat hetgeen we gemaakt hebben, beschikbaar is gebleven via onderwijsontwikkeling.zuyd.nl. Daarnaast is er een online Moodle cursus [beschikbaar met Zuyd account] over het ontwerpen van blended onderwijs met deze cyclus als basis.

Het model is in 2019 ook gepubliceerd in de EC-TEL proceedings

Scheffel M. et al. (2019) The Means to a Blend: A Practical Model for the Redesign of Face-to-Face Education to Blended Learning. In: Scheffel M., Broisin J., Pammer-Schindler V., Ioannou A., Schneider J. (eds) Transforming Learning with Meaningful Technologies. EC-TEL 2019. Lecture Notes in Computer Science, vol 11722. Springer, Cham. https://doi-org.zuyd.idm.oclc.org/10.1007/978-3-030-29736-7_70

or download preprint [pdf]

Met de ontwerpcyclus verrijken we een procesmodel voor onderwijsontwerp (zoals het ADDIE-model) met elementen die het ontwerpen van blended learning faciliteren. Het model doet dit door in acht stappen steeds de koppeling te maken naar hulpmiddelen die het ontwerpen van blended learning binnen Zuyd kunnen ondersteunen. Hierbij valt te denken aan ‘best practices’ van blended onderwijs, checklists, tools, templates en overzichten die de docent kunnen helpen bij het kiezen van de best passende technologie in het ontwerp.

Daarnaast is een belangrijke reden voor een ‘eigen’ ontwerpmodel dat het voor Zuyd van groot belang is een balans te vinden tussen een autonomie in ontwikkeling en standaardisering van onderwijs. Enerzijds maakt een hoge mate van autonomie het voor de docent mogelijk het onderwijs in de voor hem meest geschikte manier te ontwerpen. Anderzijds genereert deze vrijheid een enorme uitdaging voor de studeerbaarheid, vergelijkbaarheid van modules en de standaardisering van het onderwijs. Een juiste balans tussen beide extremen is van groot belang voor Zuyd als organisatie, maar tegelijkertijd een enorme uitdaging. Met het creëren van een eigen ontwerpcyclus voor onderwijs zien wij de kans de sterke eigenschappen van het autonoom ontwerpen van onderwijs binnen Zuyd te behouden, maar tegelijkertijd toch een normerende functie op het ontwikkelproces uit te oefenen. Binnen de eigen ontwerpcyclus wordt voldoende ruimte geboden voor de unieke cultuur van onderwijs binnen de opleiding, maar kunnen we het onderwijs ook kaderen.

Tenslotte biedt het ontwikkelen van een gemeenschappelijke ontwerpcyclus ook een kader voor een gezamenlijke taal waarmee onderwijs(her)ontwerp gedeeld en gecommuniceerd kan worden. Omdat deze gezamenlijke taal op dit moment ontbreekt zetten we door het toepassen van dit ontwerpcyclus al een eerste belangrijke stap naar een gemeenschappelijk taal voor het ontwerpen van onderwijs binnen Zuyd.

of download [pdf] de 8 stappen van de ontwerpcyclus en de bijbehorende ontwerpmetaforen

 

Eerder gepubliceerd op onderwijsontwikkeling.zuyd.nl, blogberichten op 10 januari 2019 en 17 september 2019

One Reply to “DC4E, onderwijsontwerpcyclus van Zuyd”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.