Samen met een collega ondersteun ik docent-ontwikkelaars van een deeltijd opleiding. Zij herontwerpen de modules. We maken hierbij gebruik van het DC4E ontwerpcyclus.
Omdat het wenselijk is alvorens je gaat ontwikkelen de randvoorwaarden in kaart te brengen heb ik voor de docent-ontwerpers een format ontwerpdocument gemaakt. Hierin staan vragen geformuleerd waarover ontwerpers zouden moeten nadenken alvorens te gaan ontwikkelen. Basis voor dit format zijn de eerste 4 stappen van ons ontwerpcycus en het Spinnenweb van Van den Akker. Daarnaast zijn de overwegingen die Wilfred Rubens in zijn blog heeft geformuleerd verwerkt. Aanvullingen of feedback is altijd fijn 🙂
De eerste stappen zijn gezet. De leeruitkomsten zijn duidelijk. Nu is de stap om leerdoelen te formuleren. Voor deze bijeenkomst heb ik de uitgangspunten rondom formuleren van leerdoelen nog eens verzameld. Zie:
Ook gepubliceerd op onderwijsontwikkeling.zuyd.nl