De kunst van het leren #ZuydEvent2022

Vrijdag 24 juni vond het Zuyd Event ‘De Kunst van het Leren’ plaats in MECC Maastricht. Mijn indrukken van deze mooie dag.

Keynote

Na de opening met een flitsend promotiefilmpje van Zuyd en een openingsgesprek tussen Twan Huys en Luc Verburgh was het podium voor Jelle Jolles.

Prof. dr. Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie aan de VU. Een autoriteit op de relatie tussen leren, brein en ontplooiing. Begin deze maand was hij in het nieuws toen het ging over de impact van onderwijs-lockdown op jongeren. Dit kwam uiteraard ook ter sprake in zijn keynote over de lerende student, zelfregulatie en het brein. Wat kunnen hbo-docenten doen  aan dit probleem?

Jelle Jolles gaf een aantal handvatten nadat hij kort uitlegde dat het brein tot 28 jaar volop in ontwikkeling is. Dat jongeren tot die tijd primair bezig zijn met het ontwikkelen van hun identiteit. Wie ben ik? En. Wie wil ik zijn? Een oproep van Jelle Jolles om dit te faciliteren!

De handvatten die Jolles benoemde hadden betrekking op:

  1. ‘Ik-functies’: zelfinzicht en zelfregulatie
  2. Inzicht in ‘de ander’, bedoelingen, emoties, inleven
  3. Inzicht in consequenties: opties, routes, gevolgen
  4. Inricht in regels, scripts, normen, belangen, culturen
  5. Planningsvaardigheden

Ook al zijn studenten volwassen als ze op het hbo komen, ze hebben nog veel ondersteuning nodig bij het leren. Dat is een hele kunst. Ik werd vooral bevestigd in hetgeen ik bij het ondersteunen van ontwerpen van Moodle-cursussen regelmatig benoem: wees ook online zichtbaar en betrokken, help bij zelfsturing en planning, benoem waarom en wat je van de student verwacht, herhaal regelmatig.

Jelle Jolles deed dat op een ‘ver-beeldende’ en ‘ver-woordende’ manier, want niets zo belangrijk als taal en ver-woorden. Streef naar elkaar te begrijpen.

Bij dit plaatje moest ik meteen denken aan de Disney-film Inside Out. Nooit gezien? Must see voor elke opvoeder en docent. Heb er ooit een blog over geschreven: What would JOY do?

Sessies

Er waren heel veel sessies uit te kiezen. Zelf was ik in meer of mindere mate betrokken bij een aantal sessies waarbij ik dan ook aanwezig was. Ik vond het jammer dat ik de collegetourachtige sessies van Twan Huys heb gemist. Ik weet niet of deze sessies in het auditorium zijn opgenomen. Ik zou het fijn vinden om deze terug te zien. Zo niet, dan zou dit op mijn wensenlijstje komen te staan voor het volgende ZuydEvent 🙂

AI in het onderwijs

Uiteraard was ik present bij de presentatie van Marcel Schmitz en zijn collega’s. Betrokken bij de ontwikkeling van het FOLA spel, ben ik altijd benieuwd hoe het spel wordt gespeeld. Het is ieder keer weer anders. Verrassend leuk! Marcel startte zijn presentatie met een introductie over wat AI is en wat we in het onderwijs er mee (kunnen) doen. Hij maakte gebruik van mijn blog over het rapport van Jisc (de Britse SURF) over stand van zaken AI in het hoger onderwijs. Lees vooral de heldere samenvatting van Wilfred Rubens. In het 2e half uur gingen we spelen, dat natuurlijk veel te kort was. Aan onze tafel werd het wel duidelijk dat je binnen teamverband moet afstemmen voor welk doel je data zou willen gebruiken. Randvoorwaarden is ook dat docenten vaardig zijn met het werken van de technologie. En/of dat er een multidisciplinair ondersteuningsteam beschikbaar is.
AI is niet nieuw, maar krijgt meer en meer aandacht, ook bij Zuyd, bijvoorbeeld in de AI-hub op de Brightlands Campus.

TEC Zuyd

Na vele pogingen voor een innovatielab bij Zuyd heeft een groep initiatiefnemers het afgelopen studiejaar een business case geschreven en daar de handen voor op elkaar gekregen! Technology Experiment Center Zuyd is een feit! Op het ZuydEvent waren we aanwezig met een stand en een sessie. Studenten en docenten presenteerden hun mooie projecten en producten, zoals chatbot, VR, 3D (zie poster). Het komende studiejaar gaan we aan de slag met het bouwen van een community.

Gedurende de hele dag hebben mijn collega’s van Video@Zuyd podcasts gemaakt. Ik vermoed dat deze binnenkort terug te luisteren zijn via ZuydCast.

Pimp je Moodle cursus

Mijn collega ICT&O-adviseur Joost Elshoff heeft ons het laatste jaar veel nieuwe mooie opties in Moodle laten zien, die ik nu al volop ingezet bij de academies waar ik betrokken ben. Het gebruik van FilterCodes is één van die opties om cursussen te personaliseren {Welkom Judith} of om tekstvakken van een kleur te voorzien. Op deze manier kan je extra aandacht op iets vestigen. In combinatie met beeldtaal (door FontAwesome icoontjes toe te voegen) kan je het leren van studenten beter ondersteunen. Een mooi vormgegeven cursus en het bieden van structuur ondersteunt zelfregulatie. We hadden een aandachtig en leergierig publiek.

Het event

Een paar keer werd gezegd dat dit het eerste Zuyd event was. In de jaren rond 2010 heeft ZuydPlein een aantal GetTogethers georganiseerd met hetzelfde doel: elkaar inspireren met het mooie dat Zuyd onderwijs biedt. Ik ben ontzettend blij dat hier weer aandacht voor is. Het was heerlijk om weer mensen live te spreken en te knuffelen. En wat is er veel gedeeld! Zoveel dat het moeilijk was om keuzes te maken. Wederom een Zuyd Event volgend jaar zou op mijn wensenlijstje staan.

Dagvoorzitter

Ik was in de veronderstelling dat Twan Huys de dagvoorzitter was. Maar hij was gevraagd voor het openingsgesprek met Luc Verburgh en 2 collegetourachtige sessies met 2 alumni van Zuyd. De overgang tussen het openingsgesprek en de keynotespeaker vond ik wat ongemakkelijk. Jelle Jolles had een mooie introductie verdiend. Een dagvoorzitter zou op mijn wensenlijstje staan voor het volgende Zuyd Event.

Locatie

Het MECC was een fijne thuiswedstrijd voor mij. Het auditorium en de sessieruimtes waren prima. Door ervaringen met andere evenementen op congreslocaties had ik iets met lange mouwen aangedaan, daar was ik blij om 🙂 Lunch, koffie, overal waterpunten was allemaal prima. De netwerkborrel had ik gemist vanwege een afscheidsetentje van een oud-collega. De locatie was erg ruim voor het aantal deelnemers. Ik vond het jammer dat de posters en stands zo ver uit de looproute stonden. Het was zoeken naar toiletten, maar de vele studenten die er waren, wisten me goed de weg te wijzen. Super. Een echte onderwijsvrijedag zou op mijn wensenlijstje staan voor het volgende Zuyd Event, zodat nog meer collega’s de gelegenheid hebben om de ruimtes en gangen van het MECC te vullen.

Social media

Ik heb een haat/liefde relatie met social media en Zuyd evenementen. Bij eerdere evenementen was ik eenzaam twitterend aanwezig (Kennis in Bedrijf 2009) of had ik een redelijk succesvolle ‘meet & tweet’ (Get Together 2010) of ging ik al battlend en gamend met social media aan de slag (Get Together 2012). Wat ik destijds ook probeerde het werd door Marketing en Communicatie niet echt omarmd. Dus toen in de uitnodiging van dit event werd aangekondigd dat er een ‘live content muur’ was en dat we vooral content via Facebook, Instagram of Twitter moesten delen, ben ik gaan twitteren. Helaas heb ik de ‘wall’ gemist en reacties op mijn tweets waren ook minimaal. Ik heb het weer geprobeerd, maar of ik het nog een volgende keer doe….. Ik heb vooral na afloop via LinkedIn veel berichten voorbij zien komen. Het lijkt wel of dat de nieuwe Twitter wordt. Of ik daar nu zo blij van wordt … Een contentcurator zou op mijn wensenlijstje voor het volgende Zuyd Event staan.

Het was een mooi event! Op naar #ZuydEvent2023!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.