Donderdag 23 februari hielden drie lectoren van Hogeschool Rotterdam: Dominique Sluijsmans, Patrick Sins, Jacqueline van Kruiningen hun openbare les. Mijn impressie.
Op uitnodiging van Dominique was ik donderdag 23 februari aanwezig in het bibliotheektheater in Rotterdam. Het theater bij de bibliotheek waar mijn loopbaan 40 jaar geleden begon. Uiteraard moest ik eerst even een kijkje nemen in de bibliotheek, en weer eens met de roltrappen naar boven en beneden. Wat is het veranderd! Aan de inrichting kon je duidelijk zien dat ook de functie van de bibliotheek in de loop der tijd veranderd is: van boeken uitlenen naar ontmoeting- en werkplekken. Ook Blaak herkende ik nauwelijks terug. Word eens tijd voor een weekendje Rotterdam :).
Maar we kwamen voor de openbare lessen!
Frans Spierings directeur van het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam verwelkomde ons. Collegevoorzitter Ron Bormans was de moderator en zorgde voor interactie met mensen uit de zaal en via livestream. De lectorale redes zijn ook gepubliceerd, samen met een verhelderende animatie over hun lectoraat. Download de publicatie en bekijk de animatie via de website van hun openbare les. Het is zeer de moeite waard!
Dominique Sluijsmans, lector Integrale Curriculumontwikkeling
Versterken van het curriculaire denken en werken binnen Hogeschool Rotterdam: De kracht van samenhang en verbinding
Dominique gebruikte de metafoor van een huis om toe te lichten welke uitgangspunten nodig zijn om een goed curriculum te bouwen. Want het lectoraat wilt samen met opleidingsteam studenten een professioneel thuis bieden waar ze veilig en in vertrouwen kunnen leren en werken naar een plek in de beroepspraktijk. Hiervoor werken ze samen met lerende, onderzoekende, (her-)ontwerpende en uitvoerende curriculumontwikkelaars die allemaal door hun eigen bril naar de curriculumwerkelijkheid kijken. Het is belangrijk om regelmatig van perspectief te wisselen en een gezamenlijke (curriculum) taal te spreken. Ook hordeuren in het huis zijn belangrijk om de vele prikkels die op het onderwijs af komen (flexibilisering, digitalisering, leeruitkomsten, internationalisering etc) te filteren: wat laten we wel binnen en wat houden we (even) buiten. Advies van Dominique: durf te focussen, maar vertraag ook regelmatig en vraag dan af waarom doen we wat we doen want … curriculumontwikkeling is nooit klaar, dus waarom die haast?
Website Openbare les Dominique
Patrick Sins, lector Leren
Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf: maar hoe dan wel?
De tweede Limburgse lector Patrick startte zijn openbare les met zijn take home message: “Zelfregulerend leren leren kan je niet zelfregulerend leren. Dat wordt je aangeleerd.” In de gereedschapskist om sturing te geven aan je leerproces zitten: cognitieve strategieën (leerstrategieën), meta-cognitieve strategieën, motivationele strategieën. Als docent hebben we te maken met de vloek van kennis (als expert weet je vaak niet meer hoe het is om iets niet te weten). Hoe kunnen docenten studenten dan ondersteunen bij en activeren van zelfregulerend leren? Instrueer expliciet, bepleitte Patrick door het toepassen van de WWH-regel: Wat (benoem de strategie) Wanneer (voor, tijdens of na het leren) Waarom (nut van de taak) Hoe (voordoen).
Jacqueline van Kruiningen, lector Taalbewust hoger onderwijs
In verband met taal: Naar een gedeelde kennisbasis voor taalbewust hoge onderwijs
De 3e lector Jacqueline komt niet uit Limburg maar uit het mooie Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Als jong meisje verhuisde zij naar Delft om te gaan studeren en werd daar geconfronteerd met een taal die zij nog niet kende. Voortgezet onderwijs bereidt studenten niet goed voor op het taalgebruik in het hbo. Onvoldoende taalvaardigheid kan studenten problemen opleveren bij de entree in de hogeschool maar ook bij de start in de beroepspraktijk. Taal en vakintegratie is dus van belang. Het lectoraat wilt docenten ondersteunen om taalcompetente hbo-professionals op te leiden. Zij doen dat door docenten taalbewust te maken zodat zij zich realiseren dat er een grote verscheidenheid is in talige achtergronden en welke ondersteuning zij hierbij kunnen bieden.
Voor mij was dit een nieuw thema. Ik heb me nog nooit zo gerealiseerd dat taal zo’n belangrijke rol speelt in het leerproces. Ik hoorde dat Hogeschool Rotterdam een taalvisie heeft. Ik vraag me af of andere hogescholen hier ook aandacht voor hebben. Immers studenten worden wel beoordeeld op hun taalgebruik.
Website Openbare les Jacqueline
Het was een inspirerende middag! Weer veel geleerd over het opleiden en begeleiden van startbekwame hbo-professionals. Met genoeg aandachtspunten en aanknopingspunten voor mijn werk als ICT&O adviseur weer terug gereisd naar Zuid-Limburg.
Dominique, Patrick, Jacqueline: Heel veel succes in het samen werken aan onderwijskwaliteit. Maar dat komt vast goed, jullie straalden zoveel plezier uit!
Uitgelichte afbeelding van Денис Марчук via Pixabay