Samen werken aan ICT-bekwaamheid

Vandaag werd door Kennisnet via een online sessie de ‘Handreiking professionele ontwikkeling ict-bekwaamheid‘ gelanceerd. Werkzaam in het hbo heb ik al veel geleerd van de aanpak van het mbo. Ook nu heeft Kennisnet weer een mooie, handzame en praktische publicatie samengesteld.

In deze vernieuwde versie ‘Handreiking professionele ontwikkeling ict-bekwaamheid‘ staat het leren van elkaar centraal. Immers complexe veranderingen komen pas tot stand als alle sleutelfiguren zijn/haar rol nemen. Deze handreiking biedt een set van vragen voor gesprek en discussie tussen de sleutelfiguren: de leraar, de i-coach, de schoolleider, de stafmedewerker, de bestuurder.

“Uit de dialoog groeit actie”

Kern is de systemische aanpak. Alle sleutelfiguren zijn verantwoordelijk voor de ict-bekwaamheid van docenten.

De website/handreiking kan op verschillende manieren gebruikt worden:

  • Vanuit de sleutelfiguren en de rol die zij hebben. De vragen van de leraar over ict-bekwaamheid vormen altijd de basis. Elke pagina van de sleutelfiguur heeft een identieke opbouw van hoofdvragen, gespreksvragen, leestips en downloadbare pdf’s
  • Vanuit 4 thema’s: (1) onderwijsleerproces en onderwijsvisie, (2) taken, cultuur en samenwerken, (3) omgeving, (4) eigen professionalisering
  • Vanuit de 16 ict-bekwaamheden van de leraar

Ook TPACK en Vier-in-Balans zijn als onderlegger gebruikt. De handreiking is geen statische website maar zal steeds met nieuwe inzichten worden verrijkt.

In de online sessie werd toegelicht dat de 16 ict-bekwaamheden gebaseerd zijn op diverse ICT-competentiesets zoals het Europees Digitaal Competentieraamwerk. Dit document is nadrukkelijk geen meetinstrument. Is ook lastig omdat context in elke onderwijsorganisatie anders is.
Tevens kwam naar voren dat ICT-bekwaamheid een onderdeel ICT-bekwaamheid  een onderdeel is ( hoort te zijn) van het didactisch repertoire van docenten. En dat het daarom niet meer als aparte bekwaamheid zou moeten worden gezien maar als een didactische bekwaamheid dit onderdeel hoort te zijn van de jaarlijkse gesprekscycli en jaarplan, zodat er een verankering is met het beleid.

Docentprofessionalisering

Als adviseur ICT&O in het hbo is docentprofessionalisering, en met name digitale didactiek, één van mijn belangrijkste werkzaamheden, maar ook één van de meest complexe. Dat blijkt ook wel uit deze handreiking van Kennisnet. Er zijn vele sleutelfiguren aan zet en dialoog is daarbij onontbeerlijk. Dat is niet gemakkelijk maar wel noodzakelijk om dit echt te verankeren. De vragensets zijn hierbij helpend om het gesprek aan te gaan met docenten, DLO-coaches, opleidingsmanagers, beleidsmedewerkers en management.

Ook SURF biedt vanuit Versnellingsplan veel instrumenten om het gesprek aan te gaan, zoals:

Mijn blogs over (ict)-docentprofessionalisering

Uitgelichte afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: