Social Learning

Social learning heeft voor mij nadrukkelijk te maken met participatie in sociale media. Mijn interpretatie van social learning vraagt om in een bepaalde mate van openheid relaties op te bouwen, om vrijelijk open kennis en ervaringen te delen, om een proactieve houding en het benutten van je netwerk.

De Leeuwe & Rubens (2015) definiëren social learning in hun publicatie als “samenwerkend leren met behulp van sociale media, waarbij de lerende veel controle heeft over wat, hoe, waar en waarmee er geleerd wordt”.

Over de term ‘social learning’ wordt heel verschillend gesproken. Ja, leren is sociaal, er bestaat niet zoiets als niet-sociaal leren. In de jaren zeventig van de vorige eeuw ging Albert Bandura in zijn Social Learning Theory er al van uit interactie belangrijk is voor leren.

Leren gebeurt in de driehoek tussen persoon, omgeving en gedrag. Leren vindt vooral plaats via observaties en modelleren (voordoen). Het gaat niet om nadoen, maar om op basis van waarnemingen en eerdere ervaringen consequenties trekt voor eigen gedrag. Een centrale term in de Social Learning Theory is ‘self-efficacy’, zelfinschatting.

 

Ook Knud Illeris stelt (zie Hoe we leren) dat leren plaatsvindt door interactie tussen de lerende en zijn sociale, culturele en materiële omgeving, en een intern psychologisch proces van het verwerven en uitwerken van inhouden vanuit drijfveren die hiertoe energie geven. Zo komt hij tot de stelling dat leren drie dimensies heeft: interactie, inhoud en drijfveren.

Social learning/sociaal leren wordt ook geïnterpreteerd als informeel leren. Volgens mij komt dat omdat met zowel informeel leren als ook social learning vaak samen leren bedoeld wordt. Informeel leren is het leren in een niet formele onderwijssetting. Social learning kan volgens mij dan ook plaatsvinden in een formele onderwijscontext. Als daar ruimte voor gecreëerd wordt dan.

Het inzetten van sociale media bij leer- en werkprocessen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. De open cultuur en de snelheid waarmee deze veranderingen plaatsvinden, vragen van docenten en studenten om een nieuwe toolset, mindset en skillset. Uit mijn masteronderzoek (2015) bleek dat veel hogeschooldocenten hun digitale competenties ten aanzien van online samenwerken en open kennis delen niet hoog inschatten. De respondenten uit mijn onderzoek waren wel gemotiveerd om ict in te zetten voor leren en professionaliseren alleen zij zagen nog geen mogelijkheden en kansen (tijdgebrek!) om met sociale media hun kennis open te delen en samen te werken.

Mijn meest favoriete social media tools?

WordPress, RSS enTwitter.
Een blog schrijven doe ik niet even tussen door, veelal gebeurt dit in privé-tijd.  Maar mijn buitenboordbrein is mij dierbaar. Voor mijn netwerkactiviteiten, maar vooral ook als zelfreflectie op mijn professionele leven. Vele blogs volg ik via RSS. Even koppen snellen ’s avonds op de bank. De blogs waarmee ik nog iets wil doen stuur ik naar Pocket.
Twitter doe ik vooral tussendoor. Even mijn timeline checken. Een update posten. Al mijn tweeps heb ik in een twitterlijstje ondergebracht. Een paar lijstjes check ik dagelijks omdat deze tweeps voor mij interessante updates posten.
Uiteraard check ik ook regelmatig mijn Facebookaccount (vooral privé-gebruik), LinkedIn (zakelijk), Yammer (werk). Daarnaast zijn er nog wel wat tools en platforms die ik zo nu en dan voor mijn werk actief gebruik.

Dit bericht is samengesteld op basis van mijn blogs over social learning op 2beJAMmed

Social learning in open online onderwijs #paper #MLI (24 januari 2014)

Literatuuronderzoek richtte zich op de vraag: “Wat zijn belangrijke voorwaarden om social learning te bevorderen in een open online leeromgeving?” [download paper pdf]

Online cursus over social learning met Marlo Kengen & Petra Peeters als ontwerpers en moderatoren, platform Curatr.

Naar aanleiding van het praktijkgericht onderzoek dat ik in het kader van de MLI heb verricht, verken ik samen met mijn onderzoeksbegeleidster Petra Swennenhuis in deze publicatie aan de hand van de recente uitgave van De Leeuwe & Rubens (2015) vanuit student- en docentperspectief de mogelijkheden van social learning voor de MLI. Deze master is gericht op het professionaliseren van de leraar.

Dialoog tussen mijn MLI studiegenoot Myriam Lamerichs en mij nav haar masteronderzoek ‘informeel leren door hbo-docenten’.

Social learning is not just the technology of social media, although it makes use of it. It is not merely the ability to express yourself in a group of opt-in friends. Social learning combines social media tools with a shift in the corporate culture, a shift that encourages ongoing knowledge transfer and connects people in ways that make learning a joy.
Maria Conner

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.