Terugkijkend naar de SURF Onderwijsdagen 2022 #OWD22

Het thema van deze 24e uitverkochte editie van de SURF Onderwijsdagen was Daadkracht. Want de  vraag is hoe we de versnelling van de coronaperiode gaan verzilveren. Mijn terugblik.

Geen chronologische beschrijving van de sessies maar een indruk van wat ik meeneem van deze editie. Als je al wat jaren meeloopt zoals ik (15e keer) was er voor mij veel oude ideeën in nieuwe verpakkingen. Ieder mens kijkt anders naar een probleem, werkelijkheid of film (Manu Kapur) dat heeft te maken met je opvoedingen, kennis en ervaring. Ik kijk en zie en ervaar dus ook anders.

Ook de andere keynote speaker had het over ‘zien’.

Yes I am

Paul Hughes inspireerde mij door tekenend zijn verhaal te vertellen. Tekenen gaat immers ook over ‘zien’, zo zei zijn tekenleraar. Zijn grote verhaal ging over organisatiecultuur, over groei en hoe we vernieuwende ideeën om kunnen zetten in daden. Veel bekende open maar oh zo belangrijke open deuren.

Veranderen doe je door samen te werken. Samenwerken gaat over relaties, de kwaliteit hiervan bepaalt het resultaat. Als je wilt dat mensen deelnemen en (open) kennis delen (en dan denk ik aan bv learning communities en kennishubs ) dan moet je ze uitnodigen en investeren in de relaties. Ik vind dat dit te vaak vergeten wordt.

Zijn verhaal ging in de kern dat we allemaal een rol hebben in samenwerken. De vraag is niet wat te doen, maar wie je wilt zijn. En hoe Paul Hughes zijn keynote begon liet ook zien wie hij wilt zijn; niet door te starten met een simpele ‘hello’ maar door 3x “you are here” te zeggen waarop het publiek reageerde met “yes I am”. Een mooie manier om te connecten.

De boodschap die ik meeneem uit deze vernieuwende manier van storytelling:  it’s what we learn after we know everything that counts.

Tender Love Care

Vaak kwam Digitaliseringsimpuls Onderwijs voorbij. Dit nieuwe programma start in januari 2023 en gaat over digitale vaardigheden voor studenten en docenten met het oog op leven lang ontwikkelen, het gaat over transformatiehubs, ict- en kennisinfrastructuur en (open) leermiddelen. De ambitie is uitgewerkt in deze mooie infographic. Er is al heel veel kennis beschikbaar (onderwijskennis.nl, edusources.nl)  maar nog te veel versnipperd zo hoorde ik tijdens een podcastopname.

Veel aandacht was er voor TLC’s (Teaching en Learning Center, ik vind de Tender Love Care een fijnere interpretatie van de afkorting 🙂 ). Het voorbeeld van TLC van de UvA kwam in een aantal sessies terug. Het zou mooi zijn als over acht jaar alle 113 aangesloten instellingen bij het Digitaliseringsimpuls een TLC hebben die ook samenwerken. Een uitdagende ambitie vind ik. Op instellingsniveau zijn bij ons al vaker initiatieven geweest voor een fysieke en/of digitale ondersteuningsplek voor docenten op het gebied van onderwijsinnovatie, docentprofessionalisering en kennisdeling. Het is tot op heden bij kleine zaadjes gebleven die nog niet echt tot volle groei zijn gekomen. Ik blijf het voorzichtig en met liefde aandacht geven.

ingrediënten voor TLC

Want het blijft complex als ik denk aan het integreren van Digitale CompetentiePeiler en Open Pedagogy om te komen tot betekenisvol onderwijs. Als we met al deze mooie en belangrijke initiatieven ons onderwijs toekomstbestendig willen maken zoals Digitaliseringsimpuls nastreeft dan moeten we ons niet alleen focussen op docentprofessionalisering, maar ook op het management hierin positioneren. Zij zijn immers degene die verantwoordelijk zijn voor resources. Daarom ondersteun ik het initiatief van Hogeschool Rotterdam voor professionele leergemeenschappen voor onderwijsmanagers.

En bij mij bekroop het gevoel net zoals Wilfred Rubens blogde “Zullen we het eens hebben over de ruimte van docenten om te professionaliseren, te ontwikkelen en zich voor te bereiden?” Want met de uren die nu voor voorbereiding en ontwikkeling staan, gaat het niet lukken. Wilfred maakte het rekensommetje. De uitspraak die ik tijdens de Onderwijsdagen hoorde dat Digitaliseringsimpuls die tijd en ruimte biedt, die geloof ik niet.

Fail Flip Fix Feed

Een nog te lezen gelijknamig artikel van de 1e keynote speaker Manu Kapur die sprak over Productive Failure. Wat ik daar van mee neem is dat je complexe vraagstukken anders oplost met een multidisciplinair team. Ditzelfde hoorde ik van TLC Tilburg, die met game-designers tot andere oplossingen komt dan alleen met onderwijskundigen.

De toekomst van onderwijs blijft lastig te voorspellen. VR en AI heeft veel potentie hoorde ik, maar welke kant gaat het op met deze intelligente technologie? De Onderwijsraad heeft onlangs een verkenning hierover gepubliceerd. Word hier het onderwijs beter van? Is het kwaliteit verhogend? Is het duurzaam? Is het betekenisvol? Ondanks dat door media blijkbaar onrealistische en negatieve beelden worden geschetst, ben ik nog wat afwachtend en sceptisch. Toch een leeftijd dingetje? 😉

Met deze inzichten ga ik weer verder. Lees ook de meer inhoudelijke bijdragen die Jeroen Bottema  heeft gepubliceerd op Leervlak. Uiteraard heeft Wilfred Rubens ook geblogd.

Tijdens de twee dagen zag ik veel nieuwe gezichten. Dat is goed. Maar gelukkig ook veel oude bekende gezien en gesproken. Dat was fijn.

Tot slot een big shout out voor mijn Zuydcollega’s die de 1e ‘verblende’ module van de communicatieleerlijn van opleiding Verloskunde presenteerden.

3 Reacties op “Terugkijkend naar de SURF Onderwijsdagen 2022 #OWD22”

    1. Dank je, Chris.
      Het is heel goed dat er geëxperimenteerd wordt met VR en AI. Maar ik vraag me af hoe dit het onderwijs (geven) gaat beïnvloeden. Het goed inzetten hiervan vergt veel van digitale competenties van docenten, en de bereidheid om sommige onderwijstaken over te laten aan intelligente technologie.

      Like

      1. Ja, precies. Maar goede ondersteuning is voor alle onderwijsvernieuwingen belangrijk. Overigens hoeven de docenten in mijn ogen de technologie maar te gebruiken en het maken dingen wordt uitbesteed. Maar de mogelijkheden zijn enorm en daar kunnen we onderwijskundig enorme stappen maken. Maar zoals Pedro de Bruykere zegt… niet alles werkt en alles wat werkt, werkt niet altijd.

        Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: