Communication &Multimedia Design-student Jules Kruijtzer is in september afgestudeerd met een concept voor docenten om hen beter te informeren en te ondersteunen bij het ontwerpen van blended onderwijs. Met veel plezier heb ik hem begeleid tijdens zijn afstudeeronderzoek.
Onderzoeksopzet
Via de methode van Design Thinking heeft zijn Jules zijn onderzoek uitgevoerd. Design Thinking bestaat uit drie fasen (understand, explore en materialize) en zes stappen (empathize, define, ideate, prototype, test en implement). De implementatiefase maakte geen deel uit van zijn afstudeerproject.
Jules is aan de slag gegaan met de onderstaande probleemstelling:
Aan welke eisen en kenmerken moet een multimediale toepassing voldoen om beter aan te sluiten bij de informatievraag van docenten van Zuyd Hogeschool met betrekking tot het ontwerpen van blended onderwijs om zo online binding met hun studenten en activerend (online) onderwijs te realiseren.
Voor dit kwalitatief onderzoek heeft hij na het literatuuronderzoek semigestructureerde interviews afgenomen met acht docenten waarbij rekening is gehouden met een diversiteit van ontwerpvaardigheden. Ook experts als ICT&O adviseurs, blended learning adviseurs en instructional media designers heeft Jules bevraagd. De resultaten zijn geanalyseerd met behulp van een empathy map, waarvan de volgende velden deel uitmaakten:
- de gedachten en gevoelens (think & feel),
- de invloed van de omgeving (hear),
- wat de doelgroep ziet (see) en
- wat de doelgroep zegt en doet (say & do).
- De angsten, wrijvingen en belemmeringen van de doelgroep werden beschreven bij de ‘pains’ en
- bij de ‘gains’ werden de positieve kanten van de doelgroep of de context belicht, kansen voor de doelgroep omschreven en de eisen en behoeften die waren genoteerd.
Op basis van het literatuuronderzoek en de inzichten uit de interviews is een set aan ontwerpimplicaties op het gebied van inhoud, functionaliteiten en vorm opgesteld. Tevens zijn er twee persona’s beschreven om de diversiteit aan docenten binnen de bandbreedte van bekwaamheid in het ontwerpen van blended onderwijs te representeren.
In de ‘ideate’ stap heeft Jules verschillende ideeën gegenereerd, zoals:
‘De Blended Beslissingsb(l)oom’; docenten doorlopen binnen een webapplicatie een beslissingsboom met vragen en krijgen zo antwoord op onderwijskundige vragen.
‘Bon Blend’; biedt docenten een analoge ‘bonbon’ van informatie over een tool of didactische werkvorm, waarin ze worden uitgedaagd deze toe te passen in hun eigen onderwijs. De analoge ‘bonbons’ worden ondersteund door een webapplicatie waar kennisclips te kijken zijn over de desbetreffende ‘bonbons’. Docenten kunnen met behulp van dit concept letterlijk proeven van het blended onderwijs en geïnspireerd raken.
‘Faces of Blended Learning’; is een webapplicatie waar docenten kennis maken met de aanwezige blended learning adviseurs, instructional media designers en learning designers. De expertises van desbetreffende personen worden toegelicht en er zijn ‘5 steps to start’ en ‘Frequently Asked Questions’ aanwezig die docenten op weg kunnen helpen voordat ze contact opnemen om ondersteuning te vragen.
‘Moodle Madness’; is een webapplicatie waar docenten op basis van een bouwsteen voor effectieve didactiek (wijze lessen) kennis maken met de verschillende Moodle functionaliteiten en leren hoe ze deze toepassen in hun onderwijs. Er zijn succesbelevingen aanwezig in de vorm van video’s. Ook de functionaliteiten worden toegelicht aan de hand van korte kennisclips.
Hello Blend!
In de focusgroepen werden alle conceptboards gepresenteerd. Vooral de metafoor van ‘Hello Fresh’ werd erg krachtig gevonden.
‘Hello Blend’ ; hiermee worden geen gerechten gemaakt op basis van recepten, maar onderwijskundige producten of ontwerpen met betrekking tot blended onderwijs. ‘Hello Blend’ is net als Hello Fresh een toolbox met recepten en materialen (bijvoorbeeld tools & instructievideo’s). Er is een analoge box beschikbaar met recepten die verspreid kunnen worden onder de docenten. De recepten verwijzen naar een webapplicatie waar aanvullende informatie of ondersteuning is te vinden.
Jules is, zoals hij dat altijd zegt, in een ‘vorig leven’ chef-kok geweest en heeft zijn passie voor koken nooit verloren. Dat komt zeker tot uiting in zijn definitieve protype.
De digitale toolbox is uitgewerkt en getest met de docentengroep. Op basis hiervan heeft Jules een aantal praktische aanbevelingen geformuleerd.
Neem een kijkje in de digitale toolbox Hello Blend!
Persoonlijke noot
De uitkomsten van Jules’ literatuuronderzoek en interviews waren niet verrassend. We weten dat docenten moeite hebben met het vinden van de juiste informatie over het ontwerpen van blended onderwijs en de juiste ondersteunende medewerkers. Er is veel ondersteuningsmateriaal beschikbaar, maar te verspreid. Men ziet door de bomen het bos niet. Daarnaast ontbreekt het hen aan tijd om op zoek te gaan. Ze willen informatie ‘just in time’. Wel verrassend vind ik het blended prototype van Jules, een mooie combinatie tussen een digitale en analoge toolbox. Het is een mooi en creatief concept dat aansluit bij de informatiebehoefte van de bevraagde docenten. De digitale toolbox is overzichtelijk en praktisch.
Het was een feestje om met Jules samen te werken. Hij is slim, snel en pro-actief. In korte tijd wist hij tot de kern te komen. Zijn ideeën zijn verrassend en verfrissend. Het prototype is prachtig vormgegeven, net zoals zijn afstudeerrapport. Voor studenten is het niet fijn om in coronatijd af te studeren. Al snel hadden we wekelijks een online bijpraatuurtje. We mailden regelmatig. We hielden contact. Zo nu en dan wandelden we om te sparren zonder dat het schermpje ertussen zat. In korte tijd hebben we een goede band gekregen. Ik ben heel blij voor hem dat het lectoraat van de ICT academie van Zuyd hem een baan heeft aangeboden. We zijn nu Zuyd collega’s! We houden contact 🙂 .