Het zijn nu mijn laatste weken als ICT&O-adviseur bij Zuyd. Vanaf 1 september ga ik met prepensioen. Het waren 18 jaren van hoge pieken en diepe dalen. Weer een terugblik uiteraard door mijn bril.
In 2007 werd de bibliotheek gevraagd voor een project Blackboard Content System, de leeromgeving van Zuyd op dat moment. Zo kwam ik in een andere wereld terecht. Een andere dynamiek, met veel aandacht voor innovaties. Al snel werd ik gevraagd om onderdeel te worden van het ICT&O-team, dat we ook een tijdje het I-team hebben genoemd. Ik vond het lastig afscheid te nemen van de bibliotheekwereld maar uiteindelijk in 2010 toch de stap definitief gezet.
Het waren 32 fantastische maanden!
De eerste jaren was ik onderdeel van de ICT-dienst; we waren toen al druk bezig met het nadenken over een nieuwe dienst. We maakten prachtige moodboards waarbij we de Efteling als inspiratiebron gebruikten. Op 1 januari 2009 kwamen onderwijskundigen, ICT&O-adviseurs en bibliotheek samen in de dienst ZuydPLEIN, Plaats voor LEren en INnoveren. We geloofden allen zo in de kracht van lerende netwerken en kennisdelen. Maar we waren onze tijd te ver vooruit want al na 32 fantastische maanden werden wij opgeheven en begon het zwervend bestaan van de ICT&O-adviseurs.
Zwervend bestaan
Na ZuydPLEIN werd het Dienst Onderwijs, Onderzoek & Studentzaken. Ook deze dienst bestond maar een paar maanden waarna een interimmer besloot dat wij tijdelijk terug moesten naar Facilitair Bedrijf ICT in afwachting van een nieuwe dienst Onderwijsinformatiemanagement, want er moest ICT&O beleid komen, zo schreef hij in zijn advies. Daar heeft Chris Kuijpers een mooi en helder voorstel voor geschreven, maar daarop is nooit doorgepakt. Het ICT&O was toen geen thema binnen Zuyd.
We bleven ‘tijdelijk’ bij FB-ICT van 2012 tot 2016 waarna we gepositioneerd werden onder de Dienst Onderwijs en Onderzoek. Ook binnen deze dienst hebben we moeten vechten voor onze positie. Beleid en visie ontbraken nog steeds. O&O veranderende in de jaren nadien ingrijpend. Wij bewogen mee terwijl het ICT&O-team steeds kleiner werd. Tot corona uitbrak en ineens alle ogen op ons gericht waren.
Professionalisering
In die eerste jaren als ICT&O-adviseur was kennisdelen mijn grootste drijfveer. Het nieuwe vakgebied was een ontdekkingsreis voor me. Ik wilde zoveel mogelijk mensen binnen Zuyd deelgenoot maken van al het moois in ICT&O-land. Ik ging aan de slag met web2.0 tools en organiseerde trainingen. In de ZuydPLEIN tijd organiseerde we Get togethers (jaarlijkse onderwijsdag) en Onderwijstapas (driemaandelijkse lunchsessies) waar we docenten inspireerden. We gingen ‘on tour’ en kwamen daardoor regelmatig op alle locaties en hadden ontmoetingen met DLO-coaches. Dat was een mooie tijd waarin ik veel geleerd heb.
In de tijd dat we weer ‘tijdelijk’ terug waren bij FB-ICT en onduidelijk was wat onze rol was, heb ik de tijd genomen en gekregen om mezelf nog meer te professionaliseren. Van 2013-2015 heb ik de Master Leren en Innoveren gevolgd. Wekelijks ging ik met Zuyd-collega’s José en Myriam in ons reflectiebusje naar Eindhoven. Op de 1e dag ontmoette ik Cindy en zij is 2 jaar mijn studiemaatje geweest. Het was heel leerzaam om weer eens in de schoolbanken te zitten en te ontdekken dat wat docenten bedenken voor deelnemers niet altijd duidelijk is. Mijn thema tijdens de studie was ‘social learning‘. Mijn masteronderzoek ging hier ook over, ik heb samen met mijn onderzoekbegeleidster Petra nog geblogd over de resultaten van mijn onderzoek en de kansen voor de MLI. Uit mijn masteronderzoek (2015) bleek dat veel docenten bij Zuyd hun digitale competenties ten aanzien van online samenwerken en open kennis delen niet hoog inschatten. De respondenten uit mijn onderzoek waren wel gemotiveerd om ict in te zetten voor leren en professionaliseren alleen zij zagen nog geen mogelijkheden en kansen (tijdgebrek!) om met sociale media hun kennis open te delen en samen te werken. Ik ervaar dat, 10 jaar later, nog weinig veranderd is. Alhoewel social media voor mij de laatste jaren niet meer geschikt zijn voor open dialoog.
Digitale leeromgeving
Een paar jaar ben ik functioneel beheerder Blackboard geweest, maar dat mocht ik gelukkig snel overdragen aan Ruud en Marianne, die dat veel beter konden dan ik! In december 2017 werd na een aanbestedingstraject duidelijk dat we afscheid gingen nemen van Blackboard. Vanaf september 2018 werd Moodle de nieuwe leeromgeving. Als ICT&O-adviseur was ik in verschillende rollen nauw betrokken bij het aanbestedings- en implementatietraject. Een intensieve periode waarin ik fijn heb samengewerkt met onze projectleider Wilfred Rubens. Een groot deel van mijn werktijd bestond uit het ondersteunen van docenten en DLO-coaches en het maken van ondersteuningsmateriaal. Naast knoppencursus hebben we ook nav het boek ‘Wijze Lessen’ de vertaalslag gemaakt naar het actief leren met Moodle. Zo leuk om jaren later op een congres je eigen materiaal terug te zien in een presentatie 🙂

Inmiddels is er weer een aanbestedingstraject in voorbereiding. Ik vind het ongelooflijk dat een digitale leeromgeving om de zoveel jaar Europees aanbesteed moet worden. Het kost zoveel tijd en geeft zoveel onrust. Voor kantoorapplicaties geldt dit blijkbaar niet, terwijl de impact van een nieuwe leeromgeving net zo groot is.
Innoveren!
Na de ZuydPLEIN tijd tussen 2009 en 2011, was ik in de jaren tussen 2013 en 2018 veel met onderwijskundige en organisatorische innovatieve projecten bezig:
- Tussen 2013 en 2017 ben ik verschillende rollen betrokken geweest bij Zuyd innoveert. Als projectleider van innovatieprojecten MOOCZI en Feedback Fruits, maar ook als beoordelaar van innovatieprojecten. Het was altijd een feestje om met bevlogen collega’s nieuwe ontwikkelingen te verkennen.
- Het lectoraat Technologie Ondersteund Leren heeft een klein jaar bestaan tussen 2017-2018, met Hendrik Drachsler als beoogd lector. Het was een mooie en productieve tijd. We hebben voor Zuyd Professional destijds een ontwerpmodel voor blended learning beschreven in DC4E (Design Cycle for Education). Helaas heeft Zuyd dit ontwerpmodel niet omarmt. Al het materiaal is nu beschikbaar op het duoblog van Marcel en mij: 2beJAMmed. Het heeft uiteindelijk wel geleid tot een publicatie.
- ZOEC (Zuyd Onderwijskundige Expertise Community) (2016-2018). Ach wat geloofde ik in het plan voor een leer- en werkomgeving voor de onderwijskundige professionals. Het plan is nooit tot uitvoer gekomen. Er waren krachten buiten ons om die anders besloten. Het was een verdrietig einde van een mooi traject.
Na deze tijd was ik niet meer betrokken bij onderwijskundige innovaties. Moodle en Mahara eiste al mijn aandacht op. Het was mijn werk om academies te ondersteunen, dat deed ik dan ook met veel plezier.
ICT&O-adviseur 2.0
Na corona veranderende mijn werk. Blended learning adviseurs kwamen. De ICT&O-adviseurs waren onderdeel van een team met functioneel beheerders van onderwijsapplicaties. De blended learning adviseurs kwamen in een onderwijskundig team. Sinds januari van dit jaar zitten we samen in het team Onderwijs, Leren en Innoveren. Een team waar veel energie in zit. De rol van ICT&O-adviseur verandert hierdoor ook van een ondersteunende rol van het onderwijs naar een meer strategische rol. Ik ga deze verandering niet meer meemaken. Mijn opvolger(s) mogen deze rol vormgeven. Ik hoop dat ze ook docenten blijven ondersteunen zodat ze samen blijven werken aan het geven van goed onderwijs.
Volgbaar werken
Mijn manier van werken kenmerkte zich door het ‘work out loud’ principe. Ik deelde zo veel mogelijk open en online wat in mijn hoofd zat met Zuyd en de buitenwereld. Ik geloof dat door te delen waarmee je bezig bent, samenwerkingsrelaties tussen mensen ontstaan waarin vertrouwen en elkaar helpen een stap ver te komen, centraal staan. En betekende voor mij ook ‘gewoon doen’!
Daarom deed ik dingen zoals ik ze deed? Mijn kernwaarden in het leven en dus ook waar het bij leren en werken voor mij om draaide, zijn:
VERTROUWEN * PLEZIER * VERBINDEN * SAMEN * OPEN
Uitgelichte afbeelding: Bloemmodel
Gecreëerd door Copilot
Vanaf 2007 hebben wij gepleit voor het bloemmodel als ondersteuningsstructuur. Helaas is de bloem nooit zo gegroeid zoals wij dat voor ogen zagen. Een bloem symboliseerde voor ons het belang van samenwerking. De blaadjes zouden de DLO-coaches van de domeinen zijn en in het hart kwamen de ICT&O-adviseurs met hen samen. In deze afbeelding straalt de kern van de bloem licht uit, als symbool voor kennis en inspiratie.

