Terugkijkend naar de SURF Onderwijsdagen 2021 #OWD21

9 en 10 november vonden de 23e SURF Onderwijsdagen plaats in Congrescentrum 1931 (De Brabanthallen) in Den Bosch. Na vorig jaar online, nu gelukkig weer op locatie. Zo fijn om weer mensen live te zien en te spreken.

Nog even een bloggend terugblik op deze 2 dagen waar ik alle plenaire sessies en onderstaande parallelsessies (met linkjes voor mijn buitenboordbrein 😉 ) heb bezocht:

Toevallig zat Wilfred Rubens bijna in dezelfde sessies als ik. Ik verwijs daarom graag naar zijn inhoudelijk verslag van dag 1 en dag 2 van de Onderwijsdagen 🙂 Op de website van SURF staat een terugblik met een verzameling van foto’s, links en live-streams.

Corona

Spannend vond ik het wel, met zoveel mensen (minder dan anders maar toch zo’n 600) samen komen. Maar het vooruitzicht van ontmoeten won van de angst. De coronacheck verliep zoals hij hoort te gaan. De ruimtes van de parallelsessies waren ruimer, maar anderhalve meter afstand houden lukte niet. Van mij hadden er meer desinfect dispensers mogen staan, maar voor de rest prima wederom prima georganiseerd met Bossche bollen en Brabantse worstenbroodjes. De indeling van de ruimte was anders waardoor ik regelmatig gedesoriënteerd was.

De Onderwijsdagen hadden als thema ‘Bloeispurt’. Op de website van de Onderwijsdagen staat hierover: “De coronacrisis heeft het onderwijs gedwongen tot een groeispurt, met de bijbehorende groeipijn. Na het harde groeien is de tijd aangebroken om te gaan bloeien.”

Dag 1: wat hebben we geleerd van de coronacrisis

Op de eerste dag ging het in de plenaire sessies vooral over wat hebben we geleerd van corona en hoe nu verder. Het waren voor mij open deuren zoals:  goed (blended) onderwijs is anders dan het online noodonderwijs tijdens de lockdown en docenten zijn de spil, zij moeten professionaliseren en ondersteund worden. De meeste docenten willen wel, is mijn overtuiging, maar facilitering in tijd en middelen ontbreekt veelal. Hier is wat mij betreft management aan zet. Dat geluid hoorde ik gelukkig ook. Ik verwijs graag naar de uitgave van het iXperium Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.

De plenaire sessies waren veelal in de vorm van interviews, geleid door dagvoorzitter. Ik miste een goede inspirerende keynote speaker. In de ochtend werd de Transitieagenda Leren digitaliseren gepresenteerd door Derk Loorbach, directeur DRIFT en hoogleraar EUR). Ik ben erg benieuwd naar de inhoud en wat er mis is met het onderwijssysteem en welke perspectieven de samenstellers schetsen. Een blogje hierover volgt nog wel tzt.

Dag 2: Tijd voor actie

De volgende dag ging over de plannen voor de toekomst. Christine Bok ontvouwde de agenda van SURF. Ik hoop dat die nationale kennisinfrastructuur er komt!

Regelmatig hoorde ik die dag mensen spreken over flexibilisering, meer zelfregie voor studenten en programmatisch toetsen. En over welke tool het best past bij het onderwijsdoel. En dan denk ik … het kan toch niet zo zijn dat we voor elk doel een tool kiezen, omdat de tool die nu ingezet wordt niet helemaal past. Het moet ook nog ondersteunbaar en organiseerbaar blijven. En ja, dan moet ik ook wel eens zuchten, net zoals de docenten uit de gesproken column van Barend Last. Er komt zoveel op ons allemaal af. Zoveel leuke, interessante, uitdagende, inspirerende mogelijkheden maakt keuzes maken niet altijd gemakkelijk.

“Je hoeft geen ethicus uit te nodigen om na te denken over waarden in het onderwijs”, zo opende Fleur Jongepier de afsluitende en enige keynote. Ik was blij dat het wel is gedaan 🙂 Fleur nam ons mee in het waardenspanningsveld van online onderwijs. Er zijn verschillende waardes in (online) onderwijs, wat een pro is voor de één kan een contra zijn voor de ander. Wat is de ‘juiste morele’ keuze bij ict en onderwijs? Die is er niet. Als professional (ook als mens) maak je voortdurend morele keuze, maar doe je dat expliciet of impliciet? Fleur eindigde met 2 belangrijke deugden:

En zo is het!

Netwerken

Ontmoetingen met collega’s in het land, dat is voor mij toch het belangrijkste tijdens de Onderwijsdagen. Ik heb weer velen even of wat langer gesproken. Zo fijn. Opvallend vond ik dat degene die ik sprak thuiswerken, net als ik, geen probleem vinden.

Ondanks oproep van dagvoorzitter om vooral veel te delen met #OWD21 was de backchannelfunctie van Twitter niet meer wat het geweest is. Jammer. Maar Twitter is ook niet meer het fijne platform, veel onderwijsluitjes zijn al vertrokken.

Elke Onderwijsdag werd beëindigd met een leuke carbareteske afsluiter.

Dag 1: Madelijne Kool en Nicky ten Bosch

Dag 2: De Speld live

Tot slot felicitaties aan de SURF Onderwijsawardwinnaars 2021. Terecht dat zij zijn toegevoegd aan de ‘hall of fame’!

Op naar de Onderwijsdagen 2022. Ik wens dat er dan meer docenten tijd en ruimte krijgen om zich tijdens dit mooie onderwijs- & ict-event te laten inspireren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: