Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek met Moodle

Naar aanleiding van het boek ‘Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ heb ik samen met een aantal collega’s een overzicht gemaakt van Moodle-activiteiten gekoppeld aan de bouwstenen uit ‘Wijze Lessen’. Per bouwsteen is in kaart gebracht welke ‘best fit’ Moodle biedt om de bouwstenen te faciliteren en te versterken.

Een jaar geleden verscheen het boek ‘Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’. Het boek is omarmd door onderwijs Nederland. Mijn enige kritische noot op het boek is dat er nauwelijks aandacht is geschonken aan leertechnologie. Wilfred Rubens heeft vervolgens 12 blogberichten geschreven waarin hij per bouwsteen uitwerkt hoe elke bouwsteen versterkt kan worden met leertechnologie. Zijn input hebben mijn collega’s en ik dankbaar gebruikt voor ons initiatief Actief Leren met Moodle.

Actief leren met Moodle

Sinds 2018 is Moodle de digitale leeromgeving van Zuyd. Moodle heeft vele activiteiten en bronnen ter beschikking waarmee docenten hun cursussen kunnen ontwerpen. Zoveel dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het boek ‘Wijze Lessen’ gaf ons een goede structuur om op zoek te gaan naar de ‘best fit’ per bouwsteen.

Rond de jaarwisseling hebben we een aantal werksessies gehad waarin we per bouwsteen Moodle-activiteiten hebben gekoppeld. Met enige creativiteit kunnen vele Moodle activiteiten per bouwsteen gebruikt worden. Zoals Wilfed in zijn blogs schrijft is er een overlap tussen de bouwstenen en daardoor een herhaling van tools. Het was even puzzelen hoe we deze het meest overzichtelijk konden presenteren. Al snel werd het uitgangspunt ‘best fit’, om het geheel overzichtelijk te houden. Tevens hebben we de mogelijkheden in Moodle aangevuld met andere Zuyd applicaties zoals Sendsteps (voorheen Shakespeak), BlueJeans, Teams/Office 365 en een aantal ‘gratis’ tools.

Corona vertraagde ons project. In de laatste maanden van het studiejaar hebben we online het project afgerond. Collega Evelien van Limbeek heeft alle input verzameld in een Word document. Samen hebben we nog kritisch naar de inhoud gekeken en het een en ander aangepast. Voor en na mijn zomervakantie heb ik alles in mooi jasje (vind ik dan 🙂 ) gestoken. Met dank aan dochterlief voor meedenken en -helpen!

Hierbij deel ik met gepaste trots ook op mijn blog ons voorlopig definitieve versie en een werkbaar document voor komend jaar van de koppeling tussen de Wijze lessen en de digitale mogelijkheden vanuit Moodle. We hopen dat we hiermee de Zuyd docenten een hulpmiddel bieden bij het inzetten van leertechnologie om actief leren te bevorderen.

In het document zijn vele linkjes naar achtergrondinformatie over de Moodle activiteiten opgenomen. Deze zijn alleen beschikbaar met een Zuyd-account. Toch denk ik dat als collega’s van andere hogescholen met deze wijze lessen voor actief leren met Moodle aan de slag willen, het ook bruikbaar is.

Tevens heb ik op digitaledidactiek.zuyd.nl per bouwsteen een pagina gemaakt waar dezelfde informatie als in het document te vinden is, aangevuld met andere Zuyd tools en ‘gratis’ leertechnologie.

Al deze informatie is intern op Zuydnet en in verschillende Moodle ondersteuningscursussen gedeeld.

Het was even een klus, maar het is nu allemaal uitgewerkt, verzameld en gedeeld. Op naar de volgende stap: er mee aan de slag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.