Studenten denken mee over digitale didactiek

Op 4 mei heb ik geblogd over mijn rol als opdrachtgever voor de module ‘leren en veranderen’ van de opleiding Business Studies. Voor de zomervakantie is deze module afgerond. Ik had toen niet de tijd om een blog te schrijven. Nu wel de rust om nog even terug te blikken.

Dertig studenten zijn in 6 groepen aan de slag gegaan met de opdracht: ‘op welke wijze kan de veranderingsbereidheid t.a.v. het ontwikkelen van digitaal didactische vaardigheden/leertechnologie vergroot en bestendigd worden bij docenten van Zuyd. Op korte termijn om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden, op lange termijn om de kwaliteit van het onderwijs te blijven waarborgen.’

Tijdens het openingscollege werd ik als opdrachtgever geïntroduceerd en heb ik de opdracht toegelicht. Omdat openingscollege na een vakantieperiode viel waren studenten nog niet voorbereid en waren er weinig vragen voor mij. Dat was 2 weken later niet het geval. Per groepje was een contactpersoon die mij kon ‘ondervragen’.  In de Moodle omgeving heb ik via het Forum hen een aantal leestips gegeven, omdat ik hierop geen reactie ontving ben ik daar mee gestopt. Zover eigenlijk mijn ‘bemoeienis’.

Aan het eind van het blokperiode moest elk groepje hun eindproduct (4 online tijdschriften en 2 blogs) presenteren aan mij, de opdrachtgever en aan de docent. Dit vond online via Teams plaats, 6×30 minuten, achter elkaar, zonder pauze. Ik vond dat wel pittig. Wel heel leuk! Elk groepje kreeg 15 minuten voor toelichting en 15 minuten kregen ze vragen/feedback van mij en de docent. Ze hadden nog anderhalve dag de tijd om die te verwerken alvorens het eindproduct samen met een theoretische verantwoording in te leveren. De week erop kreeg iedereen nog een individueel assessment.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ik heb alle eindproducten gelezen om te kijken wat ik als opdrachtgever uit hun aanbevelingen mee kon nemen. Deze module heb ik ook met de docent geëvalueerd.

Vormgeving

Het is te merken dat studenten meer bekend zijn met een tijdschrift dan een blog. De tijdschriftartikelen waren divers: opiniërend, tweegesprek, interview, achtergrondinformatie, zelfreflectie afgewisseld met puzzels, leuke foto’s. De ene opmaak wat flitsender en creatiever dan de ander. Ik vond het stoer dat er ook 2 groepen voor een blogvorm hadden gekozen. Echter de meerwaarde van blog: hyperlinken, taggen, video- en/of audiofragmenten toevoegen waren niet gebruikt.

Voorbeeld uit tijdschrift. Met toestemming gepubliceerd. Docenten beschreef deze groep als ‘senior learners’ 😉

Inhoud

De studenten worden opgeleid als HR professionals. Daarom had iedereen voor hun ‘stakeholdersanalyse’ naast studenten, docenten, ook collega’s van HR bevraagd. Ook stond in alle producten IST-SOLL-GAP-analyse beschreven. De aangeboden bronnen over verandermanagement zoals de kleurentheorie van Caluwe (hoe veranderingen in goede banen leiden) en Spotifymodel (de wendbare organisatie) kwamen in alle producten terug.

Alle onderdelen uit de onderstaande praatplaat bewegingssensor (bron: Versnellingsplan) kwamen in mindere of meerdere mate terug in de IST -SOLL beschrijvingen.

Klik op afbeelding om te vergroten

Analyses

De meeste analyses over de gevolgen van onderwijs in coronatijd kwamen overeen:

  • geen reistijd, zowel docenten als studenten vinden dit een groot voordeel, afspraken of meetings waar geen fysiek contact bij nodig is, kunnen ook in de toekomst gewoon vanuit thuis gedaan worden;
  • fysiek contact met studenten en andere docenten wordt gemist;
  • meer maatwerk is mogelijk;
  • werkt goed bij focus op kennis en in groepen van 6-8 personen ;
  • lessen kunnen worden opgenomen, veel waardering voor kennisclips (vnl PowerPoint met audio);
  • gemis aan persoonlijke interactie;
  • grens privé en werk vervaagt;
  • online is vermoeiend en saai;
  • technische problemen.

Studenten waren positief verrast dat veel docenten ook goede kanten zien aan online onderwijs.. Docenten hebben elkaar in de beginperiode ook goed geholpen.

Aanbevelingen van studenten

In de producten was veel aandacht aan de ‘wat’ en ‘waarom’ vragen en minder concrete uitwerkingen van de aanbevelingen.  Een overzicht van de belangrijkste aanbevelingen mbt docentprofessionalisering digitale didactiek:

  • Perfomance support voor digitale didactiek optimaliseren. Waarbij onderscheid is tussen functionele (cursusbeheer) n onderwijskundige (cursusontwerp) ondersteuning. Dit dient ‘Just Enough, Just For Me, Just In Time’ te zijn.
  • Lummeltijd! Geef medewerkers zoals Google doet 20% creatieve lummeltijd. Meer tijd en experimenteerruimte voor deskundigheidsuren. Persoonlijk ontwikkelplan voor elke docent gericht op digitale didactische vaardigheden.
  • Platform kennisdelen. Vorm guilds, volgens het Spotify-model is dit een groep met dezelfde expertise en/of interesses die verspreid zijn over de gehele organisatie. Vraagbaken en innovatie. Kennis uitwikkelen in zgn kennislabs. Regelmatig docenten informeren en inspireren (nieuwsbrief).

De rol van de teamleider/opleidingsmanager is hierbij cruciaal: stimuleren en motiveren. Docenten zien toekomst in digitale didactiek. Er is motivatie om te leren. Ze willen zich aanpassen aan de verandering maar hebben hiervoor begeleiding nodig en tijd en ruimte om zich te ontwikkelen. Tevens vinden ze autonomie belangrijk.

De juiste bouwstenen

Ondanks dat studenten in een korte stressvolle tijd aan deze opdracht moesten werken, zijn de juiste bouwstenen voor docentprofessionalisering naar boven gekomen. Bouwstenen die ook op de poster van het Versnellingsplan te zien zijn.

Het complexe vraagstuk blijft: hoe dan? Wat deze pandemie duidelijk heeft gemaakt is dat face-to-face onderwijs niet zomaar om te zetten in een online variant. Het ontwerpen van online onderwijs kost tijd. De docent is inderdaad de spil bij het verzorgen van goed (online) onderwijs, maar heeft hierbij wel de juiste ondersteuning nodig. Tenminste dat is mijn ervaring. En er is geen one-fits-all oplossing. Niet alles werkt voor iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Ik ben het eens met Frank van den Ende: Laten we komend schooljaar nu eens proberen de zendingsdrang te vervangen voor inspiratiedrang. Het delen van eigen ervaringen en het prikkelen van elkaars nieuwsgierigheid vanuit respect voor elkaars situatie. Om vervolgens de wetenschappelijke inzichten erbij te pakken en te bekijken wat die voor de specifieke situatie kan betekenen.”

Verschillende betrokkenen zijn in mijn hogeschool bezig deze ondersteuning te organiseren. Uiteraard heb ik daar ook mijn beelden bij (oa op basis van mijn Masteronderzoek) , en zal deze, samen met de input van deze studenten, inbrengen.

@studenten: dank voor het meedenken en jullie inbreng. Ik hoop dat jullie ook online de studie goed kunnen voortzetten. Het is mogelijk 🙂 maar niet gemakkelijk. Leren en Veranderen is ingewikkeld, zoals jullie zelf hebben beschreven.

Klik op afbeelding om te vergroten

In het najaar verschijnt de handreiking van het Versnellingsplan ter ondersteuning om het gesprek te voeren over docentprofessionalisering. Meer informatie op de website Versnellingsplan.nl

Aanvullend

Zie ook LinkedIn bijdrage van Esther van Popta  over welke investeringen nodig zijn goed onderwijs met ICT vorm te geven:

1. investeer tijd om kennis te vergaren op het gebied van digitale didactiek door te experimenteren bij voorkeur in teamverband

2. investeer tijd om tot een goede onderwijsopzet en balans van fysiek en online leren te komen bij voorkeur in teamverband

3. investeer in voldoende structurele support voor docenten

en welke trajecten de HAN hiervoor inzet:

  •  DLWO2021 – medewerkers zoeken met elkaar naar nieuwe passende tools die kunnen helpen in het werk, onderwijs en onderzoek
  • Open Digital Horizons – met als doel medewerkers te professionaliseren op het terrein van Onderwijs en ICT
  • Verbetering ondersteuningsorganisatie – in de vorm van een multifunctioneel team

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.